Deskripsi Pemikiran Falsafah Dalam Islam (Aziz K.S)
PEMIKIRAN FALSAFAH DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Falsafah yang merupakan salah satu disiplin ilmu
dianggap sebagai disiplin yang tinggi. Falsafah ditanggap sedemikian sesuai
dengan makna falsafah itu sendiri iaitu cinta kepada hikmah.Hikmah atau
kebijaksanaan adalah aspek penting dalam falsafah dan ia merujuk kepada
kematangan pandangan dan pengamatan yang teliti. Hikmah ialah satu pemikiran
aras tinggi yang bertujuan untuk menggali kebenaran atau hakikat. Dalam Islam,
kebenaran yang dimaksudkan tentu sahaja kebenaran Islam. Malah, hikmah
dinyatakan di dalam al-Quran menerusi surah Luqman. Luqman digambarkan sebagai
ahli hikmah atau bijak pandai kerana kebijaksanaan pandangan futuristik beliau
menjangkau ke alam akhirat. Falsafah Islam ialah falsafah yang tidak boleh
dipisahkan daripada dua sumber berautoriti iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Ini
bermakna apa sahaja bidang dan cabang falsafah yang dibincangkan berdasarkan
al-Quran dan al-Sunnah tidak sewajarnya bercanggah dengan prinsip Islam. Ruang
perbincangan falsafah Islam berkisar kepada beberapa persoalan utama iaitu
persoalan ketuhanan, insan, alam dan kehidupan. Ia merupakan prinsip Pendidikan
Islam berdasarkan kepada surah al-‘Alaq ayat 1 hingga 5. Pandangan hidup
Islambermula dengan persoalan ketuhanan iaitu kepercayaan insan kepada
kewujudan Allah s.w.t sebagai Pencipta seluruh alam. Persoalan ketuhanan ini
yang mencorakkan pengertian dan konsep Pendidikan Islam sehingga matlamat
tertinggi pendidikan tersebut ialah penyembahan atauubudiah kepada Allah s.w.t.
Persoalan insan juga persoalan penting dalam falsafah Islam. Apa maknanya
falsafah tanpa insan yang bertindak mengaplikasikannya dalam kehidupan. Di
dalam Islam, insan ialah makhluk Allah s.w.t yang istimewa. Insan dianugerahkan
dengan pelbagai kurniaan seperti fizikal yang indah dan sempurna, akal, rohani,
fitrah yang suci sertakuasa untuk memilih. Zakaria Stapa (1995) merujuk insan
sebagai makhluk yang memiliki dua unsur berbeza yang penting iaitu unsur
material dan spiritual yang saling melengkapi. Kedua-dua unsur ini yang
membolehkan insan menjalankan dua fungsi penting pula iaitu sebagai hamba dan
khalifah Allah dimuka bumi. Alam mempunyai hubungan yang bermakna dengan persoalan
ketuhanan dan insan. Alam ialah makhluk Allah s.w.t. yang mampu diketahui dan
difahami insan Kefahaman insan tentang alam membolehkan insan yang berfungsi
sebagai hamba dan khalifah memanfaatkan alam bagi meningkatkan kualiti
kehidupan dengan pelbagai unsur yang terdapat di dalamnya (Surah al-Anbiya’
ayat 33). Falsafah Islam turut membawa kepada kehidupan dan peranan insan dalam
menjalani kehidupan tersebut. Kehidupan insan mempunyai matlamat yang jelas.
Kehidupan insan tidak berakhir dengan kematian sebaliknya kematian ialah
terminal sebelum menuju ke alamakhirat yang bersifat kekal. Oleh itu, insan
dituntut agar mempersiapkan bekalan yaitu berusaha memperolehi keredaan Allah
s.w.t. Allah s.w.t. menjadikan kehidupan insan dipenuhi dengan pelbagai
nikmat yang bertindak sebagai alat untuk
mencapai keredaan Allah s.w.t. dan bukan menjadi matlamat untuk direbut oleh
insan. Ini menyebabkan Pendidikan Islam bukan bertujuan untuk meraih kejayaan
material tetapi juga kejayaanyang lebih bermakna di alam akhirat.
Pandangan hidup yang benar yang menjurus kepada pencapaian matlamat kehidupan
insan yang hakiki yaitu pengabdian kepada Allah . ssInsan yang baik ialah insan
yang mempunyai kualiti kebaikan dalam kehidupan material dan spiritualnya.
Aspek aksiologi ini ternyata memberi implikasi jelas terhadap tujuan Pendidikan
Islam yaitu bagi melahirkan insan baik yang memiliki pandangan hidup Islam benar
dan menyeluruh.
NAMA : AZIZ
KURNIA SANDY / 10
KELAS : X.2
0 komentar: